vrijdag 29 juli 2011

Les 1: Hoe omschrijf ik het begrip 'stockholmsyndroom' en wat doe ik als dat niet lukt?



Vandaag, lieve kinderen, gaan we het hebben over Muse. Daar heb je vast wel eens van gehoord, of niet, in het geval dat je iets gemist hebt in je opvoeding. Speciaal voor deze mensen: Muse is een band die muziek maakt in verschillende genres, veelal (alternatieve) rock, maar ook blues, klassiek, latin-achtig en ze hebben zelfs een soort hiphop nummer.
Sterker nog, we gaan het hebben over de dingen waar Muse het over heeft.
In de nummers van Muse komen namelijk nogal wat onderwerpen naar voren.

Eén van deze onderwerpen is het stockholmsyndroom, waar ik jullie al eerder over verteld heb. Ik heb net het boek 'Brief aan mijn ontvoerder' van Lucy Christopher uit, en aangezien het hele boek hierover gaat, plús een nummer van Muse, moest ik er meer van weten.

Het stockholmsyndroom komt soms voor bij gijzelingen en betekent dat de gegijzelde sympathie krijgt voor (of verliefd wordt op-) de gijzelaar. Dit komt vaak doordat de gijzelaar de behoeften van de gegijzelde kan stillen, bijvoorbeeld door voedsel of aandacht te geven.
Buitenstaanders zullen nu denken: 'Ja maar, dude, het is toch de schuld van de gijzelaar dat de gegijzelde deze behoeften heeft?' Maar de gegijzelde ziet alleen maar de positieve kanten van deze paradox (wow dat klinkt als een moeilijke zin... weten jullie allemaal nog wat een paradox is? Dat iets in een kringetje loopt, dus het 1 wordt veroorzaakt door het ander, en het ander door het 1; de gegijzelde heeft bepaalde behoeften doordat hij gegijzeld is en de gijzelaar geeft hem wat hij wil, terwijl hij ook de gijzelaar is....) Dit kan bijvoorbeeld doordat de gijzelaar een hele leuke persoonlijkheid heeft.... :)

Ik hoop dat mijn uitleg skills voldoende zijn geweest, zodat je nu een prachtige omschrijving kunt geven van het begrip 'stockholmsyndroom'.
Mócht iemand ernaar vragen en je bent even totaal de kluts kwijt, confused of je hebt even een ik-ben-inderdaad-op-mijn-achterhoofd-gevallen-moment, kun je hem/haar gewoon dit laten zien/horen:





I won't stand in your way
Let your hatred
(haat) grow
And she'll scream
And she'll shout
And she'll pray
And she had a name
Yeah she had a name

And I won't hold you back
Let your anger rise
And we'll fly
And we'll fall
And we'll burn
No one will recall
(herinneren)
No one will recall

This is the last time I'll abandon
(in de steek laten) you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could

Look to the stars
Let hope grow in your eyes
And we'll love
And we'll hate
And we'll die
All to no avail
(tevergeefs)
All to no avail

This is the last time I'll abandon you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could

This is the last time I'll abandon you
And this is the last time I'll forget you
I wish I could
I wish I could

Tot zover Les 1 van het lessenpakket 'Leer alles over Muse' geschreven door Professor Drs. Zetalover van de legale Museaddictedacademy.

Toepasselijke afbeelding.
 

p.s. Dat filmpje, dat einde, BRIL-JANT TOCH? :D fuckneus.

2 opmerkingen:

  1. Dat doet me denken aan een incident van een tijdje terug, dat een meisje jarenlang gegijzeld was en in een vent z'n kelder zat, maar toen ze eenmaal vrij was en hoorde dat die vent zelfmoord had gepleegd moest ze huilen. *wrijft over kin* Interessant.. :) Leuk stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha Professor Drs. Zetalover van de legale Museaddictedacademy.
    Wat egt ik egt super vet vind is dat je een plaatje van JB ( jack black ) hebt :P De zanger van Tenacious D.
    Verder heeft je blog wel effect gehad want op het moment luister ik wel stockholmsyndroom :P

    BeantwoordenVerwijderen

Dit is een reactieformulierbericht. Dat is een woord met 23 letters. Ik hou van reacties (: